De tijd vliegt.. - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Paul Jong - WaarBenJij.nu De tijd vliegt.. - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Paul Jong - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt..

Blijf op de hoogte en volg Paul

18 September 2017 | Zweden, Kristianstad

*****ENGLISH BELOW*****
Inmiddels is het alweer meer dan 4 weken geleden dat ik in het vliegtuig stapte. De tijd gaat hier heel snel.

Afgelopen dinsdag zijn we met een groep gefietst naar Kjugekull, een natuurpark met heel veel rotsen. Hier hebben we een wandeling gemaakt en veel foto's gemaakt. Daarna zijn we met een aantal naar een kasteel geweest, hier hebben we door de tuin gewandeld en een drankje op het terras gedaan. De tuin van het kasteel grenst aan een supergroot meer. Helaas was de zon op dat moment achter de wolken gekropen, waardoor het behoorlijk fris was aan het water.
Terwijl we een drankje aan het doen waren op het terras werd de lucht wel erg donker, dus hebben we snel afgerekend en weer op de fiets gesprongen. In totaal hebben we 39 km gefietst die dag.

Deze week is het programma van de sports union begonnen, elke avond worden er sporten georganiseerd. Ik ben naar best veel sporten geweest aangezien ik hier heel veel vrije tijd heb. Op maandag heb ik gezwommen, dinsdag geklommen op de wand in de gymzaal en op woensdag heb ik meegedaan met floorball (een soort ijshockey, alleen dan in de gymzaal) en daarna heb ik ook nog gezwommen. Op donderdag had ik behoorlijk veel spierpijn, dus besloot ik een rustdagje in te lassen. Vrijdag werd er fitness georganiseerd, alleen toen iedereen zich verzameld had in de gymzaal kwam er geen begeleider opdagen. Deze bleek ziek te zijn, maar dit is nooit naar ons gecommuniceerd.

Donderdagavond hebben we een filmavond gehouden. Lise zou 's nachts naar Nederland vertrekken om kermis te vieren, dus besloten we met een aantal op te blijven om haar uit te zwaaien. Alleen hadden we niet echt zin om drinkspelletjes te spelen, dus besloten we om midden in de nacht huiswerk te gaan maken onder het genot van wentelteefjes. De deadline voor het huiswerk stond op zaterdag 18.00 maar door de feestjes die in het weekend georganiseerd werden was dit het enige geschikte moment om huiswerk te maken. Om half 4 zijn we met z'n allen naar buiten gegaan en hebben gewacht totdat Lise naar buiten zou komen om haar te verrassen. De verrassing was gelukt, Lise schrok behoorlijk van het feit dat we buiten in het donker haar opwachtten.

Vrijdag zou ik m'n tweede les hebben hier in Zweden, maar omdat de leraar ziek was ging deze niet door. Dus nog steeds maar een les gehad. Ik heb nog steeds het idee dat ik hier op vakantie ben in plaats van dat ik naar school moet.

Zoals gezegd was er op vrijdag een feestje, georganiseerd door de mensen die in Åhus verblijven. Het was een pyjamaparty, dus ik kon een wijde broek lenen van Chris. Eerst was het feest in een zaaltje, maar dit verplaatste zich al snel naar een van de huisjes. Rond ongeveer half 4 besloten we dat het een goed idee was om even in de zee te gaan zwemmen. Dit was natuurlijk veel te koud, maar we hebben toch met een mannetje of 5 gezwommen. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het feestje en ben ik uiteindelijk op een random bank in slaap gevallen.

Op zaterdag was er een groot feest in de gevangenis. Hier kwamen heel veel studenten op af, zowel internationale studenten als Zweedse studenten. Eerst was het feest slechts in een keuken, maar als snel stond de hele gevangenis vol met feestende mensen. Erg gezellig! Ik lag uiteindelijk om 6 uur in m'n bed.

De volgende dag was echt een klassieke uitbrakdag. Iedereen liep rond met een kater, ik kwam pas om half 3 m'n bed uit. En ik ben best wat momenten kwijt van de avond er voor.

***** ENGLISH *****

Already 4 weeks ago I stepped on the plane. The time flies here.

Last Tuesday we cycled with a group to Kjugekull, a nature park with a lot of rocks. We had a small hike here and made a lot of pictures. After this we went to a castle, here we walked through the beautiful garden and had a drink on the terrace. The garden of the castle was next to a big lake. Unfortunately the sun was at that moment behind the clouds, which made it pretty cool next to the water. While we were sitting on the terrace the sky became very dark, so we decided to pay quickly and head back to the prison. In total we cycled 39 km that day.

This week the activities of the sports union started, every night there are different sports. I’ve joined a lot of sports while I have a lot of free time. On Monday I went swimming, on Tuesday I joined the climbing course and on Wednesday I participated in Floorball ( a kind of Ice Hockey, but indoor in the sports hall) and swimming. On Thursday I felt almost every muscle, so I decided to have a rest day. On Friday they organized fitness, but when everybody got together in the sports hall, there was no leader. It turned out that he/she was ill, but they forgot to let us know about this.

Thursday night we had movie night. Lise was planning to leave to the Netherlands this night, so with a small group we decided to stay up all night to wave her goodbye. But we were not in the mood for drinkinggames, so we planned to do our homework. Some of the girls made French Toast for during the homework. The deadline for my assignment was set on Saturday 18.00, but because of all the planned parties this weekend was this the only suitable moment to make it. At 3.30 we all went outside and waited for Lise to come outside to surprise her. It was a successful surprise, Lise was scared due to the fact that we were waiting for her in the dark.

On Friday my second class in Sweden was planned, but the teacher was ill so it was cancelled. So I still had only one lesseon. I still have the idea that I’m on holiday here instead of the idea that I have to go to school.

As said before there was a party on Friday, hosted by the people who are staying in Åhus. It was a Pyjamaparty, thankfully I was able to borrow some loose pants from Chris. First the party was in a special room, but after some time it moved to one of the houses. At approximately 3.30 we decided that it was a good idea to go for a swim in the sea. Of course this was way too cold, but despite this we swam with 5 people. After this we went back to the party and eventually I fell asleep on a random couch.

On Saturday there was a big party in the prison. A lot of students came over fort his party. Both international students as Swedish students. At first the party was only in one kitchen, but after a while the whole prison was full of partying people. Really fun! I was in bed at 6 o’clock.

The next day it was a classical hangover day. Everybody had a massive hangover, I was awake at 14.30. And I lost quite some moments of the night before.